“Vi skal bare have folk igennem jo – de skal jo bare bestille”, kan være en meget genkendelig frase for de efterhånden mange danske online marketing professionelle. På den anden side møder jeg også ofte andre typer, der ikke har lyst til at “forstyrre” for meget – de vil lade deres brand gøre arbejdet. Dette indlæg handler om branding kontra konverteringer.

De typer, der ikke vil forstyrre vil naturligvis gerne sælge deres produkter, men det skal være en pull-mekanisme – altså ikke “kom og køb”, men “kom og se, hvad jeg har gjort” – der driver salget. Et pull-marketing kan være et Facebookopslag i stil med dette, hvor man lader produktet tale, ingen usp’er ind kom og køb – ren branding-lækkerhed.

Screen Shot 2016-03-08 at 17.11.59

Som repræsentant for den anden side – altså fokus på konverteringer – vil jeg gerne introducere min kontor-kammerat, Dennis fra Garnimperiet Rito.dk. Dennis har valgt sit domænenavn på baggrund af, at det er nemt at stave til. Ikke fordi, at det skal være cool. Det er ikke brandet der er i fokus. Tilgangen er, at kunden nemt skal kunne stave til det. De skal nemt huske det, det skal ikke minde om noget andet, og de skal nemt kunne komme ind på siden. Dennis har ikke brugt sit krudt på at skabe en visuel identitet, der gør ham anderledes end alle hans konkurrenter. Det der gør Dennis anderledes er, at han får sine kunder igennem, og han får sine kunder til at bestille igen, og det har han succes med.

For Spinnaker Nordic har jeg været så heldig, at få lov til at arbejde med det danske tøjbrand, Les Deux. Les Deux er et gennemarbejdet brand med en klar stil og visuel identitet. De har tydeligvis ikke tænkt over, at deres navn ikke skulle minde om noget andet (Les Deux Alpes). Rent brandingmæssigt giver det jo nogle rå, uspolerede og smukke associationer, men konverteringsmæssigt er det ikke det bedste træk.

Hvad det strategiske bedste fokusområde er, vil jeg ikke lægge hovedet på bloggen i forhold til. Jeg vil vove at påstå, at for at skabe et bæredygtigt nethandelsunivers, så er brandet umådeligt vigtigt, men hvis teknikken i forhold til konverteringsoptimering ikke er 1. prioritet, så er det ligegyldigt. Jeg har faktisk stadig til gode at finde den danske webshop, der har formået at skabe et brand-univers kombineret med komplet fokus og best practice forståelse af konverteringsoptimering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *