Mine råd til selvstændige

Jeg fucking elsker at være selvstændig! Der er ikke nogen, der fortæller mig, hvornår jeg skal lave hvad, og det hele foregår ud fra en forudsætning, jeg selv er med til at skabe. Det er vildt godt. For mig i hvert fald. Det at være selvstændig er i virkeligheden et stort ansvar, og hvis man tænker over alle de opgaver det at have sin egen forretning indebærer, så kan man godt blive lidt rundtosset. I det halvandet års tid jeg har været selvstændig har jeg da også mere end én gang været lidt rundtosset. Er det her den rigtige måde at gøre tingene på? Er jeg god nok? Betaler mine kunder nu også deres regning? Hvad nu hvis og kunne det nu være??… Det er godt at stille spørgsmål, fordi hvordan skulle man ellers forholde sig kritisk til det stykke arbejde man leverer? Men nogle gange skal lade være med at stille sig selv spørgsmål som man alligevel ikke kan svare på, og andre gange skal man tænke over, hvad der egentlig gør, at man stiller sig disse spørgsmål – er det min egen ængstelighed, der er katalysator for spørgsmålet eller er der rent faktisk en årsag til, at jeg er nervøs?

 

Man kan lære ufatteligt meget af at være selvstændig, og jeg er blevet klogere på mange ting, inklusiv mig selv og en forbandet masse nørdet online marketing fiflerier. Nogle af de ting jeg er blevet klogere på kommer denne artikel til at handle om – ikke online marketing fiflerierne – dem må I betale mig for at finde ud af:) Nej artiklen er til dig, der gerne vil vide lidt mere, om hvad det kræver for, at starte op som selvstændig, og jeg kommer her med en række råd og læringer, jeg har tilegnet mig. Nogle af rådene er meget universelle, og måske endda klichéfyldte, men derfor har de stadigvæk hjulpet mig. Andre af mine råd håber jeg på, at du ikke har set andre steder, men lad os nu se. Here goes:

 

  • Sæt dig mål. Denne må gå under kategorien kliché, men det er der også en rigtig god grund til. Du bliver nødt til at vide, hvad du løber efter, ellers ender du med bare at løbe rundt. Hvad definerer dine kriterier for succes, og hvad kræver det for, at du når derhen? Disse spørgsmål SKAL du stille dig selv. Jeg har fx et personligt mål om at omsætte for x antal kroner i 2016. Jeg ved, at en kunde for mig i gennemsnit generer x i omsætning, og jeg ved ca. hvad det kræver for mig af tid at få en ny kunde. Jeg ved også, at jeg i snit mister x antal kunder i løbet af året, så det skal også regnes ind.
  • Stop op. Kig dig lidt omkring og smag lidt på, hvad du opnået. Du kan tit stoppe op, og det er vigtigt, at du gør det, så du er i kontakt med, hvor i dine forskellige processor, du befinder dig. Det kan være efter en arbejdsdag, det kan være hver fredag, men det kan også bare være en gang om måneden. Hvad har du lært? Hvad har du lavet? Hvad er nyt, og hvad er der egentlig sket? Det bidrager til, at du får overblik over din forretning, og det er mega vigtigt, at du husker på de positive resultater, for mig er det dem, der giver mod på at opsøge mere og fortsætte udviklingen.
  • Strukturér din tid. For mig som konsulent og rådgiver er tid en altafgørende faktor. Jeg har omkring 100 faste opgaver af varierende tid i min kalender hver uge, og dem ved jeg, hvornår jeg skal lave, og hvordan jeg skal lave. Jeg har derudover indlagt buffere i min kalender, så jeg næsten altid kan presse noget ind og så jeg ved, at korthuset ikke vælter.
  • Husk at du gerne må sige nej. Når man er nystartet og får en ny kunde, er man næsten helt euforisk og pisse stolt over, at der er nogle, der har lyst til benytte sig af din viden. Jeg har dog lært, at nye kunder ikke nødvendigvis er en god ting, og når man begynder at lave undskyldninger over for sig selv på kundens vegne, så skal de ud af vagten. Det kan koste så mange kræfter at beskæftige sig med forretningsmænd, som du af den ene eller den anden årsag ikke kan sammen med, og nogle gange er det både en bedre forretning og en god menneskelig beslutning bare at sige nej tak, jeg har fået for travlt. Vi ses.
  • Netværk. Er bare pisse vigtigt. Der er ikke nogen, der bruger dig, hvis de ikke kender dig. Jeg har brugt morgen-netværk i bla. Lyngby Boldklub for at udvide min kundegruppe, og der er en masse andre netværk, man kan være med i. Både online i form af forskellige Facebookgrupper for iværksættere, men også irl i form af forskellige morgen -og forretningsnetværk.
  • Vær bekendt med dine styrker og svagheder og brug dem som præmis for dit arbejde. Jeg hørte engang Jørgen Leth sige, at man skal kende sine styrker og arbejde videre på dem. Man kan sige om manden, hvad man vil, men lige præcis dette statement, synes jeg, at der er en sandhed i. Jeg kunne sagtens sælge alt muligt andet end mine kernekompetencer til mine kunder, men det gør jeg ikke. Jeg vil hellere bruge krudt på det, jeg ved, at jeg er god til, og satse på, at det stykke arbejde leder til anbefalinger.
  • Hold fri og nyd, at du har fri. Dette råd er måske min største udfordring, og jeg har bestemt ikke knækket koden til at holde fri og lade være med at tænke min forretning. Når man er selvstændig er linjen mellem at have fri og være på arbejde langt mere sløret, og det kan være svært at abstrahere fra laptop’en, der står og kigger på dig. For mig hjælper det at lave nogle ting, der gør mig glad og holder mig i gang, når jeg har fri. Nærmere er jeg ikke kommet, men hvis der er nogen, selvstændige, der har fået styr på work/life balance, så sig meget gerne til!

Disse råd er måske specifikke for nogle typer selvstændige og derfor mere brugbare for nogle end for andre. Folk er forskellige, og den måde folk arbejder bedst på varierer naturligvis også – om du kan bruge noget, det hele eller ingenting det må tiden vise – jeg håber da, at du kan bruge mine råd til noget.

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

Skriv en kommentar

Vil du gerne deltage ?
Du er velkommen til at kommentere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jonas Olesen IVS
Dybbølsgade 21
1721 København V

Tlf: +45 26 74 17 29
E-mail: jonas@jo-ivs.com